top of page
Search

- Kundene er ambassadørene våre

Sanja Myrås har et mål om at alle norske kvinner skal prøve koreansk hudpleie. Tre år etter etableringen av nettbutikken Skinsecret er selskapet i sterk vekst, uten bruk av tradisjonell markedsføring.


– Koreansk hudpleie var life changing for meg, sier Sanja Myrås, grunnlegger og CEO av nettbutikken Skinsecret. 


Etter å ha slitt med dårlig hud hele livet, og egentlig gitt opp å løse problemet, oppdaget hun koreansk hudpleie rett før bryllupet sitt. Huden hennes forandret seg totalt – akkurat i tid til bryllupet – og hun ble besatt. 


– Etter å ha drevet med det i omtrent et år, ville jeg dele hemmeligheten med alle som slet med huden på samme måte som jeg hadde gjort. På den daværende jobben min snakket jeg masse om koreansk hudpleie til kollegaene mine, og de må ha tenkt at jeg var gal, forteller Sanja. 


På den tiden hadde hun en vanlig ni-til-fem-jobb. Selv om Sanja hadde lekt med tanken om å starte noe selv, var hun usikker på om hun skulle satse på dette fulltid eller ikke. Da mannen Bo etter hvert også fikk øynene opp for koreansk hudpleie, bestemte paret seg til slutt for å satse ved å starte en nettbutikk sammen. Hun beskriver prosessen som et virrvarr av følelser.


– Men jeg hadde bare så lyst til å spre kunnskapen om koreansk beauty, og gjøre produktene mer tilgjengelig for folk, forklarer hun. 


Foto: Privat

Måtte overbevise merkevarene


Ekteparet satte tidlig et krav om at de ville jobbe direkte med alle de koreanske varemerkene.


– Da vet vi at produktene er ekte, og at de kommer direkte fra fabrikken. Ikke minst kan vi ha en dialog med menneskene som står bak produktene og merkevarene, forklarer Sanja. 


Strategien deres krevde stor innsats i oppstartsfasen. I 2017 var det ikke vanlig med K-beauty i verken Skandinavia eller Europa, selv om interessen hadde begynt å vise seg i USA. 


Da Sanja og Bo først tok kontakt med merkevarene via e-post, ble de møtt med mange avslag. 


– Vi fikk mye nei i starten. Heldigvis var noen mer åpne for prøveperioder enn det andre var, forteller hun. 


Til slutt bestemte ekteparet seg for å bestille billetter til Seoul. 


– Vi kom til dem på døra direkte og sa «Nå er vi her!». Da svarte de at vi kunne ta et møte sammen, siden vi allerede var der. Bo og jeg hadde laget en plan og en presentasjon, men jeg husker fortsatt hvor nervøs jeg var da vi gikk inn i de første møtene. Det måtte jo bare fungere, forteller Sanja ivrig. 


Hun og Bo fortalte koreanerne om det norske markedet, og til slutt fikk de gjort én avtale. Da ballen først hadde begynt å rulle, ble alt mye enklere. I dag selger de nærmere tretti merker i nettbutikken. 


– Nå er det flere av selskapene som sa nei til oss helt i begynnelsen, som tar kontakt. Det er en god følelse å få den e-posten fra merker som vi aldri kunne sett for oss at det var mulig å samarbeide med. Nå kan vi sette betingelsene, og det er supert, forteller hun. 


Brukte ikke tradisjonell markedsføring


I Skinsecrets oppstart brukte de verken tid, energi eller penger på markedsføring. Hovedmålet var hele tiden å vokse ved hjelp av jungeltelegrafen.


– Du prøver et produkt, tester det, bruker det, og deler opplevelsen din med andre. Kanskje ser andre at det har skjedd en forandring i huden din, og spør hva du har gjort. Slik sprer ordet seg, og slik har vi for det meste vokst organisk, forklarer Sanja. 


Selskapet bruker Instagram aktivt, og har smått begynt å annonsere litt. Likevel er de mest opptatt av å tilby gode produkter til kundene sine. 


– Vi har nesten ikke brukt Facebook, og vi har ikke samarbeidet med en eneste influencer. Det har vært et aktivt valg, selv om vi vet at det kan være risikabelt. Kundene er ambassadørene våre i stedet. Vi trenger ikke betale dem for å spre budskapet. De bare gjør det fordi de elsker produktene våre, sier Sanja.


Fokus på fellesskapsfølelsen


I tillegg tar selskapet gjerne imot forespørsler fra kunder om hvilke produkter de skal ta inn, og de inkluderer kundene i utviklingen av varelageret. 


– Skal vi teste et nytt merke finner vi gjerne våre største kunder, som vi stoler på, sender dem produktene, og ber dem teste det. Så kommer de med ekte anmeldelser av produktene til oss, forklarer hun. 


Skinsecrets kundestrategi er ikke ulik den av ledende aktører innen skjønnhetsbransjen, slik som Glossier og Milk Makeup. 


– Det er ikke nødvendigvis slik at vi kopierer akkurat det de gjør, men vi lar oss inspirere av at de tør å være annerledes, forklarer Sanja. 


Særlig sammenligner selskapet seg med merkene fordi de har klart å lage et fellesskap med kundene sine, og har en løpende dialog med dem. 


– Som forbruker vil man aldri finne seg i en typisk kundeservice-loop, og man blir aldri bare et saksnummer i køen. Man kan sende Glossier en direktemelding på insta, og de svarer eller deler content som kundene har laget. Det er veldig viktig for oss også. Jeg klarer ikke annet enn å drive personlig – vi er jo alle mennesker!


Lanserer snart egne produkter


Sanja har flere ambisiøse mål for fremtiden. 


– Mitt første mål er at alle kvinner i Norge skal ha hørt om koreansk hudpleie, og ha prøvd det. Mange tror at man må komme seg ut av landet for å ekspandere og skalere en business, men det er ikke nødvendigvis slik det fungerer. Det finnes mange fordeler med å være skikkelig gode i ett land. Her i Norge er vi gode, og vi skal bli enda bedre, sier hun.


Skinsecret får stadig forespørsler om shipping fra både Sverige, Danmark, Storbritannia og USA. I en liten periode har selskapet sendt produkter til Sverige. Til tross for det kan Sanja røpe at det ikke er internasjonal shipping som er det store målet.


– Vi ønsker å bygge videre på de nåværende konseptene våre, og er i gang med å utvikle egne produkter. Ah, det er første gang jeg sier det høyt!, sier Sanja lettet. 


Foto: Privat

Hun forklarer at Skinsecret er i gang med å lage egne hudpleieprodukter, samt andre produkter som ikke er hudpleie. Enn så lenge er det alt hun kan dele. 


– Ellers får jeg sparken av Bo når jeg kommer hjem, ler hun spøkefullt.


Tekst: Ingunn Mjønerud

bottom of page