top of page
Search

Gründer og keen på penger?


Her kommer en liten oppsummering av DN Gründer sitt seminar på MESH i dag, med journalist Markus Tobiassen fra DN som konferansier.

I samarbeid med Grant Thornton inviterte de Patrik Berglund, gründer og grunnlegger av Xeneta, Magne Uppman, investor og grunnlegger av Snö Ventures, Bjarne K. Lie, Managing Partner Verdane Capital og Asgeir Johan Sørensen, seriegründer og professor ved NTNU som foredragsholdere for å gi gründere innsikt i hvordan de selv har lykkes med å hente inn kapital. I tillegg ville de gi et innblikk i hvordan investorer tenker og hvilke tabber man bør unngå når en start-up skal forsøke å hente kapital.

Det som ofte utpeker seg som en avgjørende faktor for en gründer, er gjennomføringsevne og leveringsdyktighet. Jeg har satt opp noen punkter fra konferansen, men utelater de kompliserte og ukjente (for meg) betegnelsene som «benchmarks», «private equity», «accelerators» og lover at jeg lar noen andre ta seg av det på et senere tidspunkt (selv om jeg hadde bedriftsøkonomi på skolen)!

Her har jeg plukket ut det som er gøy og det jeg vil at du skal lese, hvis du er, eller snart kommer i en fase der du har behov for finansiering til din idé!


  1. Storytelling, ja - du har muligens et bra konsept og et stort marked - men klarer du ikke forklare produktet ditt er det vanskelig å selge seg inn til investorer. Investorer får hundrevis av ideer i løpet av ett år og for at du skal skille deg ut, koker alt ned til essensen i det du driver med. Øv deg på historiefortelling, og sett ord på produktet ditt, understreker Patrik Berglund.

  2. Drit i janteloven og ha PASSION for det du driver med. Investorer skal sitte igjen med en god følelse etter et møte, og tenke at «shit, dette kommer til å gå til himmels!». Det sies at «gjennomsnittspersonen ikke leverer ekstraordinære resultater», og det er noe å tenke på i et møte med en investor. Er du villig til å gå gjennom fjell for ideen din? Mange gründere argumenterer for at de vil gå «all in» hvis de bare får penger. Magne Uppman forteller at mange gründere gjerne forteller i møte «jeg skal slutte i jobben min så fort jeg får inn kapital». En slik holdning viser muuuligens at personen ikke har det nødvendige engasjementet som kreves i en start-up. Er du ikke villig til å risikere egen tid på den gode ideen er du muligens ikke den som tåler mest motstand i fremtiden?

  3. Is it a match? Å skaffe seg investorer og samle inn kapital kan være brutalt og smertefullt, det sier Patrik Berglund. Det er som salg og man kan få mange nei før det dukker opp noen believers. Men det er som å gå på en date; å være helt desp fungerer som regel ikke, og opptre «cocky», eller arrogant er av erfaring heller ikke det lureste du kan gjøre - derfor gjelder det å finne den gylne middelvei og kjøre dansen riktig som de alle påpekte.

  4. Tidligfase! Møt investorer før du faktisk trenger de penga! Det kan være en god investering for relasjonen mellom partene. Igjen - skinner desperasjon igjennom med møte med investorer kan det virke useriøst. Dynamikk og kjemi mellom en gründer og en investor er helt avgjørende for at samarbeide skal fungere videre.

  5. Data. «Uten data er du bare en person med en mening». Investorer er glad i grafer der de kan se forutsetninger for fremtiden. Har du gjort tilstrekkelig med research? Hvilket marked operer du i, og hvor langt frem i tid ser du?

  6. Magne Uppman trekker frem 3 klassiske feil gründere gjør i møte med investor: - Urealistisk verdivurdering i tidlig fase er sjeldent, men det skjer. Gründere har muligens fått en liten slant med penger og fått en verdivurdering som er altfor høy i forhold til leveringsdyktighet på det tidspunktet. Det blir mindre attraktivt for en investor å gå inn i selskapet ditt, i denne tidlige fasen, om de ikke ser verdier som kan aksellere, da verdien allerede er satt urimelig høyt. - Dårlig kommunikasjon fra start. Det kan hende investoren har klokketro på ideen din, er klar for å investere, MEN så feiler gründeren på kommunikasjon og oppfølging. Hvis enkle spørsmål og henvendelser ikke blir besvart innen rimelig tid kan investoren se fremtidig samarbeid som usikkert. Det kan være mange flinke gründere der ute som «lacker» på kommunikasjonsdelen, men da er det ekstra viktig å teame opp med riktige nøkkelpersoner som kan ta seg av den biten. - Eierstruktur på selskapet er ikke viktig for alle dersom verdien på selskapet er høy nok, men som Magne Uppman sier - bør gründer holde på mesteparten av aksjene sine i en tidlig fase. Når start-ups tar inn penger for tidlig, kan gründeren selv bli lett vannet ut.

  7. Velg riktig kapitalkilder. Har du valgt riktig investor til riktig bransje? Det er ikke nødvendig å bruke tid på investorer som ikke forstår din bransje eller produkt, de vil sannsynligvis aldri investere i ditt selskap. Vær forsiktig med Crowdfunding (folkefinansiering) hvis du har planer om å få inn andre investorer på et senere tidspunkt, det kan bla. bli et problem i forhold til eierstruktur. Det kan være utfordrende å skaffe kapital - men du bør tenke deg om, gjerne to-tre ganger før du involverer venner og familie. «En gründer setter mye på spill som det er, med seg selv og en ev. partner og det kan være risikofylt å blande inn familie og venner da det ofte kan bidra til at du mister profesjonalitet», avslutter seriegründer Asgeir Johan Sørensen.


Å være gründer handler om gjennomføringsevne! I de fleste tilfeller er selve ideen nesten ikke verdt en sjit om du ikke er leveringsdyktig. 10 prosent er selve ideen, - hardt arbeid, timing og litt flaks utgjør resten!

Stå på, jenter!

bottom of page