Elnaz Gargari (27) beskrives som et av Norges nye designtalenter. Hun er talentfull, nyansert og nysgjerrig på alle aspekter ved motebransjen.
Elnaz ble for alvor et kjent navn i Norges motebransje da hun i 2017 vant talentprisen Designer’s Nest under Copenhagen Fashion Week, som første nordmann noensinne. Vinnerkolleksjonen fikk skryt for å bestå av «grenseløs mote som flyttet grensene på tvers av både kjønn og geografi».
En søndags ettermiddag på Kaffebrenneriet forteller Elnaz at hun aldri har hatt et mål om å ta opp politiske temaer.
– Til tross for at jeg gjorde alt for å holde meg unna politikk, endte jeg opp med å skape noe rundt det likevel. Det hjalp ikke å lese poesi for å gå en annen vei, selv om jeg prøvde, forklarer hun.
Elnaz er født i Finland og oppvokst i Norge, men flyttet til Iran da hun var tretten år. Det har gjort inntrykk.
– Da jeg bodde i Iran opplevde jeg å få politikken i fleisen hver eneste dag. Når sosiale medier i tillegg har gjort politikk mer tilgjengelig enn tidligere, og det er enkelt å lenke politikk til personlige erfaringer, blir det nesten unaturlig ikke å ta opp slike temaer, mener hun.
Begynte sent med klesdesign
I 2016 flyttet hun tilbake til Norge for å studere klesdesign på Kunsthøgskolen i Oslo, og i 2018 kunne vi følge Elnaz og seks medstudenter jobbe med avgangskolleksjonene sine i NRK-serien This is it.
– Hvordan endte du opp innen klesdesign?
– Det var aldri opplagt at jeg skulle bli klesdesigner, og jeg hadde heller aldri et aha-øyeblikk hvor det gikk opp for meg at det var dette jeg skulle drive med, forklarer Elnaz.
Men hun likte å tegne, og visste at hun ville drive med noe innen kunst eller design. Det tidligste minnet hun har av å gjøre noe relatert til akkurat klesdesign var da hun lagde barbieklær av morens avklippede buksebein.
– Hun hadde så korte bein i forhold til klærne som ble solgt her i Norge, så hun måtte alltid legge opp buksene sine. Da utnyttet jeg de ekstra bitene!, ler hun.
Å sy begynte hun ikke med før etter videregående.
– Da vi flyttet til Iran visste jeg at jeg ville studere klesdesign, men jeg valgte å begynne på en grafisk designlinje på videregående fordi jeg fikk høre at det var dumt å studere klesdesign i Iran, forklarer hun.
Da hun skulle søke videre utdanning bestemte hun seg for å studere klesdesign likevel.
– Jeg tok risikoen, og bommet litt. Studiet var veldig teoretisk, og jeg fikk ingen praktisk erfaring. Jeg angrer ikke på valget jeg tok, fordi jeg lærte mye på skolen. Men for å lære meg mønster og å sy ordentlig måtte jeg jobbe hos en skredder ved siden av skolen, forklarer hun.
Lar seg inspirere av videoer
Da hun var ung lot Elnaz seg fascinere av motevisninger, gjerne distribuert på kanalen Fashion TV, som hun så på sammen med moren sin. Fascinasjonen for video henger fortsatt i. Ofte lar hun seg inspirere av musikkvideoer eller tilfeldige videoer som dukker opp på plattformen Nowness.
– Det ligger så mye arbeid bak en video. Den har en fargepalett, en regissør med en visjon, en person som designer settet, det er kostymer… I tillegg sier særlig musikkvideoer mye om tiden de er laget i. De følger trender, både når det kommer til mote, musikk og andre sanselige uttrykk. Det synes jeg er interessant, forklarer hun.
– Så du har en tredimensjonal, eller en mer sanselig tilnærming til klesdesign?
– Ja, jeg håper det! Det er vanskelig, men jeg prøver å ikke låse meg til en viss sjanger. Det er veldig lett å tenke at noe er fett, og kjøre på med det man liker visuelt. Men det er viktig å tenke gjennom hvorfor man velger det man velger, og liker det man liker. Det lærte jeg mye av på Kunsthøgskolen, sier Elnaz.
Av motepersonligheter trekker hun frem Rok Hwang, Hussayn Chalayan og Paria Farzaneh som noen av designerne hun ser opp til.
– Paria Farzaneh er iraner og lager mye sportrettede klær. Jeg liker så godt måten hun kombinerer skikkelige tradisjonelle persiske tekstiler med en klassisk sportssilhuett, forteller hun.
Elnaz synes det er spennende å observere hvordan andre iranere navigerer mellom det østlige og det vestlige.
– Regissøren som lager alle de kuleste musikkvideoene nå heter Bardia Zeinali. Han er også en iraner som lager videoer for Vogue, musikkvideoer for Bieber og lignende. Det er fascinerende å se måten han jobber på. Noen prosjekter henter tydelig inspirasjon fra bakgrunnen hans, mens andre prosjekter ikke har et hint av det i seg. For meg er det viktig å se at andre som er lik meg klarer å få til en smak som er tilpasset en helt annen kundegruppe, forklarer hun.
Jobber i tverrfaglige team
Nå for tiden jobber Elnaz med flere prosjekter sammen med søsteren Mahtab. Et av dem handler om å skape en sommerjobb for unge jenter mellom 16 og 19 år, med tilknytning til bydel Gamle Oslo.
– Arbeidet deres skal handle om bevegelse, og resultatet blir nok en type performance som får premiere etter sommeren. Forhåpentligvis skal det vises på Munchmuseet, sier hun.
En liten tverrfaglig og kreativ gjeng, bestående av både koreografer, dansere og musikere, jobber sammen om prosjektet. Med søsteren sin skal Elnaz lage kostymer til de seksten jentene som får jobben. Innfallsvinkelen deres er unik.
– Vi prøver å se på kostymene som en kolleksjon. Hensikten er å vinkle det mot mote og trender, samtidig som vi beholder det kunstneriske aspektet i prosjektet, forklarer hun.
Frem til sommeren jobber Elnaz og søsteren også fulltid i Bikboks designteam. Elnaz synes det er spennende å få innsikt i den kommersielle delen av klesbransjen.
– Jeg har lært utrolig mye. Det er så annerledes fra det jeg har gjort tidligere, fordi jeg ikke har ansvar for det kreative hos Bikbok. Her går jobben min ut på å snakke med leverandører og ha et organisatorisk blikk på det hele.
– Blir det ikke kjedelig, for en som er vant til å jobbe veldig kreativt?
– Tja, man kan jo si at det er litt kjedelig og tørt, men det er den delen av bransjen jeg ikke kan noe om, så jeg er takknemlig for å få se en helt annen verden enn den jeg har vært borti tidligere, forklarer hun.
Etter sommeren slutter alle prosjektene samtidig, og Elnaz har ingen klar plan for hva hun skal gjøre videre.
– Jeg burde kanskje begynne å planlegge litt?, spør hun tankefullt.
Men hun hater å planlegge.
– Ja, så det utsetter jeg. Det er både spennende og skummelt at jeg ikke har noen planer til høsten, men enn så lenge er jeg overraskende rolig, oppsummerer hun.
Tekst: Ingunn Mjønerud
コメント